Kutsuimme Suomen digitaalisesta muutoksesta vastaavat johtajat, Chief Digital Officerit, vuosittaiseen CDO-barometriin loka-marraskuussa 2016.  Halusimme selvittää, millaisissa rooleissa ja organisaatioissa CDO:t toimivat, ja millaisten haasteiden kanssa he tällä hetkellä painivat. Vuosittainen tutkimus on hyvä keino seurata digitalisaatiota kasvavan ammattiryhmän kautta. Noin 85% suomalaisyhtiöistä ei ole vielä palkannut digijohtajaa ja vasta neljännes harkitsee sitä.

Tutkimus osoitti selvästi, että CDO on oikea käsi digitalisaation murroksessa. Yli puolet vastaajista kuuluu johtoryhmään, ja kokee johdon olevan tärkein sisäinen kumppaninsa. Puolet vastaajista pitää rooliaan ensisijaisesti muutosjohtajana, viidennes ensisijaisesti digitaalisten palvelujen kehittäjänä. Palvelujen kehityksessä on lähdetty liikkeelle perusasioista. Puolet vastaajista sanoo, että heidän tärkein yksittäinen prioriteettinsa on asiakaskokemuksen parantaminen. Seuraavaksi tärkeintä on datan tai rajapintojen kaupallistaminen sekä uusien ekosysteemien tai markkinapaikkojen muodostaminen.

“Nyt oli juuri oikea hetki kysyä CDO-yhteisöltä, mikä heitä valvottaa öisin. Vastauksista näkee, miten tärkeästä ja monimuotoisesta vastuualueesta on kyse ja miten rooli on vasta vakiintumassa strategiseksi. Yli kolmanneksella CDO:sta on ICT-tausta. Onko tämä hyvä vai huono uutinen, jos pitää piirtää uutta ja ravistelevaa digi-tiekarttaa?”, pohtii Mika Tanner, Bilotin toimitusjohtaja.

Yli puolet mainitsi tärkeimmiksi teknologioiksi digitaaliset palvelut sekä mobiilisovellukset ja avoimet rajapinnat. Analytiikka ja big data tulevat hyvänä kakkosena. Erityisesti datan hyödyntäminen ja kaupallistaminen mietityttävät CDO:ta. Vastaajat pohtivat myös mm., miten saada digitalisaatio osaksi strategiaa, miten luoda uusia tuotteita ja palveluita ja miten saada kuntoon digitalisaation taustalla olevat prosessit.

Muutoshankkeita hidastavat pääasiassa resurssien puute, mutta myös esimerkiksi osaamispula, vision puuttuminen ja muutosvastarinta. Kehittyvästä toiminnosta kielii myös se, että kolmasosalla vastaajista ei ole budjettia, vaan päätökset tehdään tapauskohtaisesti. Vastauksista näkyy selvästi myös se, että CDO:iden on paikoin vaikea löytää ulkopuolista apua haasteisiin, joiden kanssa he painivat.

Muutosjohtaja on aktiivinen, verkostoitunut ja oppimishaluinen. Yli puolet CDO:ista hakee inspiraatiota pääasiassa digitaalisista verkostoista ja somesta. Esimerkkejä muilta yrityksiltä etsii kolmannes, ja oman talon väen ideoita kuuntelee neljännes vastaajista.

CDO:ita löytyi Suomesta tutkimuksen tekoaikaan alle 75. Nyt aloitettu vuosittainen barometri mittaa paitsi ammattiryhmän kasvua, myös CDO:iden aseman sekä digitalisaation kehittymistä organisaatioissa. Tutkimuksen toteutti Bilotin toimeksiannosta markkinointitoimisto Serus.

CDO-barometri 2017 -raportin löydät täältä.

Lue myös:
Suomen ensimmäinen CDO-barometri käynnistyi: Mikä valvottaa CDO:ta öisin?
Mika Tanner: Is shooting for the moon ridiculous?
Janne Vihervuori: 3 ways of advancing the steps of digitalization