Sanomalehdessä oli otsikko: Kaupungin uimahalli oli kasvattanut kävijämääriä edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kaupungin uimahalleista vastaava pomo uhkui tyytyväisyyttä. Mainiota, että ihmiset liikkuu.

Asiakasmäärät_pieni
Shamppanjat esiin, nyt menee kovaa!

Mutta kun luki juttua pidemmälle, paljastui että itseasiassa nyt ollaan samoissa kävijämäärissä kuin vuonna 2008. Vuosina 2009-2011 uimahalli oli remontissa ja tämän jälkeen käyntiinlähtö on ollut todella takkuista – kävijämäärät ovat romahtaneet. Pari viime vuotta uimahalli onkin ammottanut tyhjyyttään…

Nousu viime vuoteen verrattuna on selvä, sitä ei voi kiistää. Mutta jos ajatellaan uimahallin todellista kehittymistä ajan saatossa, ei vertailu kerro totuutta.

  • asukkaiden määrä on kasvanut –> kävijämäärätkin pitäisi olla kasvanut. Se, että myynti nousee 5% ei ole välttämättä hyvä indikaatio jos markkinat ovat kasvaneet 10%. Tällöin olet jäänyt jälkeen ja se on huono asia.
  • kokonaistrendi voi olla laskeva ja vaikka nyt ollaan paremmassa kuin viime vuonna kun katsotaan yhtä pistettä, vääristää se totuuden. Jos katsot päiväkohtaista raporttia ja yhtenä päivänä olet saanut myyntiä enemmän kuin viime vuonna vastaavana päivänä, ei se paljoa lohduta jos kumulatiivinen myynti vuoden alusta on pahasti jäljessä.
Asiakasmäärät
Eikun hetkinen… ei korkatakaan vielä.

Jos tehtävänäsi on saada raporttien luvut näyttämään hyvältä (esimiehellesi/asiakkaallesi/itsellesi), lykkyä pyttyyn. Urasi tulee olemaan pitkä ja menestyksekäs kuin kanan lento. Mutta jos tehtävänäsi on tehdä lisää myyntiä, voi olla parempi keskittyä mittaamaan sitä mikä myynnin aiheuttaa.


Then you better start swimmin’
Or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’.

Bob Dylan